European Metal Recycling: People, Planet & Profit in de metaal recycling

Geplaatst op 1 mei 2024
European Metal Recycling: People, Planet & Profit in de metaal recycling

Een van de vestigingen van het Engelse familiebedrijf European Metal Recycling ligt in de Rotterdamse Botlek. Depot & Shipping Operations Manager Marten Sparrius legt uit hoe EMR omgaat met ijzer, duurzaamheid en organisatie.

EMR heeft wereldwijd circa 120 locaties voor verwerking van Ferro en Non-Ferro metalen en andere duurzame materialen. Er zijn vier operationele vestigingen in ons land: Alphen aan den Rijn, Amsterdam, Nijmegen en Rotterdam. We zoomen in op die laatste locatie waar grofweg ‘alles wat aan de magneet kleeft’ wordt geaccepteerd. Alleen Ferro-metalen dus. Alle materialen die binnen komen worden gekeurd en gecontroleerd en te grote delen gaan door de schrootschaar.

Belangrijke speler

Marten: “EMR startte in de jaren 40 met de eerste metaalrecycling werf in Engeland. De eerste export terminal werd in de jaren 90 in Liverpool in gebruik genomen. Na een flinke groei van het aantal vestigingen in het VK, nam het bedrijf in 2001 de eerste werf op het continent over in Nederland. De Rotterdamse vestiging groeide sindsdien van 300.000 ton naar bijna een miljoen ton schroot dat jaarlijks verwerkt en geëxporteerd wordt. Wij kopen schroot en oud ijzer in van leveranciers uit de metaalrecycling sector, maar ook rechtstreeks van verschillende sectoren in de industrie. Het materiaal wordt geleverd of we halen het op en hier op de werf wordt het gewogen, gekeurd, gesorteerd, gezeefd en waar nodig worden grote stukken geknipt door de schrootschaar. Mochten objecten te groot zijn voor de schrootschaar dan worden ze kleiner gemaakt door middel van snijbranden. De omvang van partijen loopt uit een van honderd tot tienduizend ton en ze worden geleverd over de weg per vrachtauto of via het water per lichter. Onze kade in de Laurenshaven speelt een belangrijke rol in de aanvoer en export.

Nadat het materiaal op de juiste manier verwerkt en gesorteerd is, ligt het per kwaliteit klaar als grondstof die per zeeschip geëxporteerd wordt, geschikt voor staalindustrie in bijvoorbeeld Spanje, Italië, Duitsland, België, Egypte en Turkije. Ook levert EMR bepaalde kwaliteiten aan smelterijen in ons land, bijvoorbeeld aan Tata Steel.”

Hoge kwaliteit

Marten: “In de markt staat EMR bekend als wereldspeler in ons vakgebied. We vinden het belangrijk om de hoge kwaliteit van de duurzame materialen die wij leveren richting onze leveranciers te kunnen garanderen. Daarom zijn wij als één van de weinigen gecertificeerd voor het internationale End Of Waste certificaat. Daardoor kan ons materiaal, voor ons en de industrieën waarmee wij samenwerken, worden geclassificeerd als een secundaire grondstof, voor het gebruik in het productieproces van nieuwe metalen producten.

In onze branche kent iedereen EMR. Daarbuiten spreken wij graag proactief bedrijven aan in verschillende sectoren, zoals de bouw- en sloopbedrijven, maritiem, offshore, automotive en metaalverwerkende industrie. Wij leveren een totaal servicepakket waarin we met de klant meedenken over hun projecten en processen, zodat wij ze kunnen ontzorgen en zij bij hun werkzaamheden de metalen direct in onze bakken kwijt kunnen. Ook in de regio Groot Rotterdam kijkt onze afdeling Industrie naar dergelijke bedrijven en projecten. Dient een mogelijke samenwerking zich aan dan nemen ze direct contact op en bieden onze diensten aan. Bijvoorbeeld bij de aanbouw van de nieuwe Blankenburg tunnel, van Maassluis naar Rozenburg, met de afvoer van grote stalen buizen.”

Veiligheid

Het stijgend aantal elektrische apparaten die in het dagelijks leven worden gebruik, zorgt voor een groei van het risico van aanwezige batterijen tussen het schroot. Veiligheid op de werf is sinds jaar en dag prioriteit, maar de laatste jaren is de focus op brandveiligheid vergroot. Om het risico op brand te beperken installeerde EMR warmtebeeldcamera’s op de werf, die 24/7 scannen of er een temperatuurstijging geconstateerd wordt wat een potentiële brandhaard zou kunnen zijn. Zelfs kleine lithiumcellen in bijvoorbeeld contacten van sloopdeuren kunnen instabiel zijn. Oog voor veiligheid is voor de medewerkers, leveranciers en ook de omgeving een geruststellende gedachte.

Duurzaamheid

Marten: “We gebruiken onze eigen kranen en maken sinds 2012 nauwelijks nog gebruik van stuwadoors. Alleen bij heel bijzondere of oversized objecten. Om uitstoot van CO2 te besparen zijn op de werf onze kranen en scharen, maar ook ons bedrijfswagenpark en inmiddels ook een vrachtwagen elektrisch of hybride. De uitdaging zit ‘m in de beschikbaarheid van stroom. Voorlopig kunnen we onze stekkers nog kwijt. EMR ontwikkelde de ‘Decade of Action’ strategie om in de komende jaren wereldwijd te transformeren naar een organisatie die de eigen CO2-emissies in de gehele waardeketen tot nul reduceert tegen 2040. Op nl.emrgroup.com lees je hier meer over.”

De Drie P’s

“Wat ik nog belangrijk vind om te zeggen is dat EMR People, Planet & Profit echt in de praktijk brengt. We zorgen goed voor onze mensen en de planeet. Onze winst wordt terug geïnvesteerd in de organisatie. Daar heeft mens en natuur baat bij en het biedt de mogelijkheid om continu te innoveren.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopzuid-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: