“MSR is volledig self-supporting en kan overal in elke haven draaien”

Geplaatst op 2 mei 2024
“MSR is volledig self-supporting en kan overal in elke haven draaien”

Maritime Shipcleaning Rotterdam is een scheepsreinigingsbedrijf in de breedste zin van het woord. Ton van de Waardt is eigenaar en vertelt wat MSR doet, hoe, waarom en voor wie. Met 25 vaste krachten in dienst en een flexibele schil van ca. 30 extra handen bestrijkt hij het gebied Noordwest-Europa en reinigt tankers, bulkcarriers, zee- en binnenvaartschepen, ferry’s en landtanks.

Ton zit al bijna veertig jaar in het vak. Sinds 2006 werkt hij voor zichzelf en is eigenaar van MSR. De meeste van zijn werknemers reinigen de schepen. Op kantoor zitten administratieve krachten, een operational manager en twee supervisors. Bij elke reiniging is minstens een medewerker van MSR aanwezig.

Ton: “Wij zijn een service verlenend bedrijf, 24/7 en zeven dagen in de week, en wij maken alles aan boord, onderdeks en boven de waterlijn schoon. Calamiteiten, brandschades, laadruimtes en tanks. Schepen vervoeren ladingen en worden gelost en geladen. Om een ladingtank na een vracht stookolie geschikt te maken voor blanke gasolie, of van diverse eetbare oliën naar chemie, moet er grondig schoongemaakt worden. Transport en opslag van olie voor de voedselindustrie en chemie zijn strikt gescheiden. Industriële reiniging is ook weer een aparte tak van sport. In Europa zijn gespecialiseerde scheepsreinigingsbedrijven op één hand te tellen. Het is een nichemarkt.”

Nu ook operationeel in Spanje

Ton: “MSR zit in de havengebieden van Nederland, België, Noordwest Frankrijk en het noorden van Duitsland. Vanaf juni 2023 zijn wij ook operationeel in Algeciras, Spanje. Met onze gloednieuwe onderneming Maritime Shipcleaning Spain S.L. leveren we dezelfde service en kwaliteit als MSR.

Ondertussen hebben we een flinke klantenkring opgebouwd. Wij krijgen de opdrachten van internationale scheepsrederijen, binnenvaartrederijen en via verschillende scheepsagenturen.”

Hoe gaat een reiniging?

Ton: “De procedure kan als volgt gaan. De charterafdeling van een rederij of eigenaar neemt contact op met een agent. De agent krijgt opdracht om het reinigen van een brandstoftank aan te vragen. Bijvoorbeeld omdat er teveel restanten op de bodem zijn achtergebleven. Het kan ook een aanvraag zijn vanwege een brandschade. Daar zijn we dan echt wel even zoet mee.

De reiniging en verwijdering die vereist zijn voor reparatie of het vullen met nieuwe brandstof/lading worden aangevraagd volgens vastgestelde regels. Wij ontvangen daarvoor de papieren zoals een Material Safety Data Sheet. Een MSDS of veiligheidsinformatieblad is een document dat belangrijke informatie bevat over de eigenschappen van een gevaarlijke stof of mengsel, evenals richtlijnen voor veilig gebruik, opslag, transport en noodprocedures in het geval van blootstelling of ongevallen.
Na ontvangst van de juiste papieren, voeren wij een inspectie uit. Hierna wordt een passende offerte verstuurd naar de klant.

Dan volgt een goedgekeurde offerte en een planning. Als er voldoende tijd is, werken we 12 uur per dag. Als er haast is, werken we 24/7. De reiniging vindt plaats waar het schip ligt of bij ons eigen terminal: Service Terminal Eemhaven. Wij beschikken over een ligplaats voor zeegaande schepen van max 210 meter en een ligplaats voor binnenvaartschepen. Ook kunnen wij met onze max 12 tons walkraan de klant van dienst zijn. Met ons materiaal en mensen voeren we de klus ter plekke uit. Met een vacuümwagen zuigen we de afvalstoffen op en brengen het naar een erkend afvalverwerker, voor verdere doelmatige verwerking.

Alles verloopt volgens de regels. Gelukkig zijn onze klanten/aanvragers hiervan goed op de hoogte. Voor onze mensen staat veiligheid op de eerste plek. Voorafgaand aan onze werkzaamheden meet een gasdokter, officieel een ‘marine chemist’, de omstandigheden in de tank. Hij geeft een certificaat af: veilig te betreden. Of niet veilig te betreden, waarna wij veiligheidsmaatregelen uitvoeren totdat wij wel mogen en kunnen werken.

Indien de besloten ruimtes niet veilig te betreden zijn kunnen wij beslissen om met onafhankelijke ademlucht te werken. De medewerkers hebben een overdrukmasker op met een slang die gefilterde omgevingslucht toevoert. Het hangt erg af van de omstandigheden hoe lang we met een klus bezig zijn. Dat kan variëren van een dagje werk tot wel een week in dubbele ploegen. Een ploeg kan wel een week of twee, drie van huis zijn.”

Samenwerking

Samen met eigenaar Dennis van Benschop van Groenendaal Transport heeft Ton Harbour Rental & Services opgericht. Deze combinatie is ontstaan vanuit de behoefte aan vacuümwagens en divers ander materiaal zoals tankcontainers.

Ton: “HRS investeert in het materieel en MSR huurt het voor de reinigingswerkzaamheden. Zakelijk is het slim om werk en apparatuur gescheiden te houden. De markt is immers grillig en wij gaan voor continuïteit.”

Milieu en duurzaamheid

Ton: “Onze locatie Service Terminal Eemhaven, Bunschotenweg 134, havennummer 2696 delen wij samen met Groenendaal Transport en Gerd Jan van de Pol van Pro Liquid. Op deze terminal is ons kantoor, parkeren wij ons materieel, onderhouden we de (vacuum)wagens en beschikken wij over een ruime opslagcapaciteit. Ons wagenpark voldoet aan de laatste milieuwetgeving. MSR reinigt ook op een milieuvriendelijke manier. We gebruiken biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen.

Onze kantoren en loodsen zijn goed geïsoleerd en voorzien van led-verlichting. Oorspronkelijk dateren de gebouwen van rond 1960 dus er was werk aan de winkel om die aan te passen aan de tijd van nu. Ook op Service Terminal Eemhaven, waarvan ik mede-eigenaar ben, zijn we druk met verduurzaming. Onder anderen het plaatsen van zonnepanelen.

Het Havenbedrijf wil in 2050 CO2-neutraal zijn. Elk bedrijf hier met erfpacht moet zonnepanelen en led-verlichting hebben, walstroom kunnen leveren en nadenken over stikstofdepositie en footprint. We zijn op de goede weg. Er worden geweldige uitvindingen gedaan en zou fijn zijn als we daar gebruik van kunnen maken als het kan.

Het gebruik van elektriciteit is voor ons geen probleem. Op accu rijden is geen optie want we werken met zware vacuümpompen. De techniek om die 24 uur te laten draaien, bestaat nog niet. Om de werkzaamheden voor onze klanten uit te kunnen voeren moeten we ‘hufterproof’ zijn. Dat wil zeggen dat we onafhankelijk van de omstandigheden ter plaatse kunnen werken. Het kan niet zo zijn dat we aankomen en stroom missen. MSR is volledig self-supporting en kan overal in elke haven draaien. Om welles-nietes te voorkomen nemen wij onze eigen aggregaten mee die we inzetten als er ter plekke geen of onvoldoende stroom beschikbaar is. Het enige dat we nodig hebben is water voor onze warm water HD-units en koelwater voor de vacuumwagens.”

Meer informatie over MSR: maritimeshipcleaning.nl/

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopzuid-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: