Wat doe je met 30 jaar saleservaring na een actieve loopbaan bij diverse grote ondernemingen? Frans Bik heeft een grote passie en dat is sales met alle aspecten die daarbij komen kijken. “Als je onderneemt moet je de tijd nemen om je product op de markt te brengen en de waarde daarvan te verkopen. Ik zie in de praktijk dat daar vaak te weinig aandacht voor is. Voor meer rendement moet je werk maken van je verkoopinspanningen. Met duidelijke doelen en een praktijkgerichte salesaanpak haal je meer uit je onderneming. Daarom is kennis delen erg belangrijk.”
Frans Bik: “Verkoopprocessen zijn positief te beïnvloeden en te sturen. Er moet een duidelijke koers zijn met een door salesmedewerkers gedragen aanpak. Welke strategie voeren we? Welke waarden vertegenwoordigen en leveren we, hoe straal je die uit en vooral, kun je de afspraken die je maakt nakomen? Ik help ondernemers met het structureren van hun verkoopproces en geef tips voor het voeren van zakelijke gesprekken. Als sparringpartner heb ik één doel en dat is dat het maximale resultaat halen uit de salesinspanningen. Mijn inzet kan bestaan uit enkele coaching gesprekken maar ook door een periode mee te draaien in het salesproces en met het salesteam.”
Het begint pas als er ‘nee’ wordt gezegd.
Een ‘nee’ van een potentiële klant is voor Frans de start van het salesproces. “Een ‘nee’ hoeft zeker niet het einde van een gesprek te zijn. De potentiële klant kan twijfelen of heeft tijd nodig voor overleg. Dan komt het neer op vragen stellen zonder opdringerig te worden. Verbind je met de twijfel, zorg voor vertrouwen en maak een nieuw contact mogelijk. Ik vraag altijd of ik een paar vragen mag stellen of een andere keer weer contact op mag nemen. Het proces stopt dan niet en geeft vertrouwen. Als je verdiepende vragen mag stellen, kom je dichter bij de behoeften en dus de oplossingen voor een uiteindelijk ‘ja’. Het gaat om het goede gesprek. Luisteren, vragen stellen en de nuances zoeken. Wacht ook niet op het initiatief van de klant. Blijf aan de voorkant van het proces actief anders verlies je het momentum.”
Diensten
Frans Bik richt zich met zijn advieswerk op MKB bedrijven. En dan vooral op rendementsverbetering van de sales activiteiten. Zijn kwaliteiten liggen op het gebied van strategisch sales management, sales team management, DMU management en negotiation skills. Hij ondersteunt organisaties bij het structureren en plannen van acquisitie en target/key-account sales strategie. Hij coacht salesmanagers op weg naar rendementsverbetering van salesteams en hun talenten. Hij zoekt met de onderneming naar kansen om het rendement van de salesinspanningen te maximaliseren door de salesaanpak te structureren. Het moet helder zijn waarvoor een organisatie staat en welke toegevoegde waarde er geleverd wordt. Frans kan dan ook een verbinding maken tussen de sales- en marketingafdeling. Naast bedrijfsconsulting is Frans Bik ook beschikbaar als fractional salesmanager en fractional business development manager.
“BikBiz staat voor een heldere directe aanpak, implementatie en meting van de resultaten. Samen met een duidelijke communicatie krijg je snelle resultaten.” Kortom, met BikBiz vergroot je de saleskracht van jezelf, je team en de onderneming.
