Coach jij écht… of praat je vooral veel?
Veel salesmanagers zeggen en vinden dat ze hun team coachen. Maar: meten ze ook of die coaching écht werkt? Als je alleen let op de verkoopcijfers of “zijn ze aardig druk”? Dan mis je de echte waarde van coaching. Als je coacht dan moet het ook iets opleveren anders ben je alleen maar tijd aan het verdoen of het is een check de box activiteit. Dus wil je met coaching de resultaten van je team verbeteren? Dan zijn dit 3 dingen die je kan meten:
1. Het proces zelf:
– Hoe vaak coach je écht?
– Praat de verkoper >60% van de tijd of jijzelf?
– Zijn er heldere actiepunten na elk gesprek?
2. Resultaat:
– Worden actiepunten wederzijds opgevolgd?
– Stijgen hun conversieratio’s?
3. Kwaliteit:
– Kunnen ze zelf hun verbeterpunten benoemen?
– Worden ze enthousiaster van de coaching?
Coaching zonder meting is als sturen zonder doel. Misschien denk je dat je vooruitgaat… maar weet je het ook zeker?
Vraag aan mijn netwerk:
Welke KPI’s gebruik jij om de kwaliteit van je coaching te meten?
Laat het weten in de reacties, ik ben benieuwd! Wil jij meer weten over hoe je met goede coaching meer uit je team kan halen, stuur een berichtje of bel me, dan gaan we in gesprek, dat kost geen geld wel een beetje tijd.
#sales #coaching #salesmanagement #teamontwikkeling #leiderschap