Zodra Jeroen van Driel, manager Asset Management bij Hollandia Services, begint te praten over zijn werk, hoor je de passie. Hij leeft duidelijk voor zijn vak en de bijbehorende verantwoordelijkheid. Het gaat over meer dan alleen onderhoud; het gaat over het ‘ontzorgen van klanten’, het verlengen van de levensduur van cruciale infrastructuur en het waarborgen van de veiligheid van miljoenen vaar- en weggebruikers. Hoewel Jeroen pas een half jaar in zijn huidige functie zit, ademt hij de cultuur van het bedrijf, dat hij zelf omschrijft als een ‘echte vakspecialist’.
De naam Hollandia is voor velen onlosmakelijk verbonden met de indrukwekkende staalconstructies die de Nederlandse skyline bepalen. Wat veel mensen wellicht niet weten, is dat het bedrijf opgesplitst is in verschillende disciplines. Waar Hollandia Infra zich richt op de bouw van nieuwe iconische bruggen, sluizen en keringen, specialiseert Hollandia Services zich in het onderhouden en renoveren van deze bouwwerken. Jeroen legt uit: “Hollandia Services heeft het onderhoud en de renovatie van deze assets echt in zijn DNA zitten. Heel veel andere bedrijven doen er van alles naast, maar wij focussen ons hierop.”
De nauwe band met de collega’s van Hollandia Infra levert een unieke meerwaarde op. De meest tastbare illustratie daarvan is de Maeslantkering. Deze kolos wordt al jarenlang onderhouden door Hollandia Services. “Dat is echt wel een heel mooi voorbeeld,” zegt Jeroen trots. “Dat we die hebben gebouwd, en ook nog steeds het onderhoud doen. Een bewijs van onze expertise in de gehele levenscyclus van zo’n bouwwerk.”
De dienstverlening van Hollandia Services strekt zich uit over twee complementaire disciplines: de projectenpoot en de asset management poot, waar Jeroen leiding aan geeft. Het eerste team pakt de grote, complexe renovatieprojecten op. Denk aan het renoveren van beweegbare bruggen, sluizen en keringen zoals de Oosterscheldekering of het vervangen van vitale aandrijflijnen zoals bij de Hollandsche IJsselkering. De afdeling Asset Management is verantwoordelijk voor het dagelijks beheer en onderhoud, inspectie en onderzoek, het oplossen van storingen en het adviseren van klanten over de lange termijn.
De V&R-opgave: een uitdaging en een kans
Nederland staat voor een gigantische opgave: de Vernieuwing- en Renovatieopgave (V&R). Veel van onze bruggen, viaducten, en sluizen naderen het einde van hun technische levensduur. Een samenspel van factoren, aldus Jeroen. Enerzijds is in de vorige eeuw veel infrastructuur tegelijkertijd gebouwd en is het gebruik van assets veranderd, bijvoorbeeld meer en zwaardere voertuigen. Anderzijds is soms sprake van achterstallig onderhoud. De afdeling van Van Driel, die primair het beheer en onderhoud verzorgt, speelt een onmisbare rol. Ze hebben langjarige onderhoudscontracten met uiteenlopende partijen: van kleinere contracten met gemeentes tot grotere met provincies en Rijkswaterstaat.
Het type contract kan variëren, van een eenvoudig abonnementscontract voor preventief onderhoud en inspecties, inclusief een 24/7 storingswachtdienst, tot prestatiecontracten. Jeroen noemt de prachtige, oude bruggen in de regio Boskoop als voorbeeld van de flexibiliteit en het maatwerk. “Dan gelden er heel specifieke voorwaarden voor het onderhoud, omdat ze hun uitstraling en historische waarde moeten behouden.”
De kunst van het ontzorgen
De toegevoegde waarde van Hollandia Services is tweeledig. Ten eerste is er de onbetwiste kunde. “We zijn echte vakmensen. Vanuit technische en inhoudelijke expertise hebben wij de juiste ervaring om goede adviezen te geven.” Er zijn eigen technieken voor inspecties en metingen ontwikkeld. Niet alleen om de staat van een asset te beoordelen, maar ook om meerjarenplannen op te kunnen stellen en klanten te adviseren over de beste strategie.
Ten tweede is er de onmisbare flexibiliteit. Dagelijkse werkzaamheden bestaan uit gepland onderhoud en inspecties, maar er kan altijd iets onverwachts gebeuren. Denk aan een aanvaring, een calamiteit of plotselinge schade. “Dan is snel herstel cruciaal. Hier krijgen we regelmatig mee te maken.” Het team staat altijd paraat. Calamiteiten vergen snel schakelen en een rotsvast vertrouwen in de expertise.
Deze dynamiek maakt het werk uitdagend, maar Jeroen en zijn team houden ervan. Hij benadrukt dat de kunst is om een balans te vinden tussen geplande en ongeplande werkzaamheden. Het is de ultieme test van hun expertise en vermogen om snel te schakelen. Achter elke storing en calamiteit schuilt immers een enorme economische en maatschappelijke impact. Het is aan Hollandia Services om hinder tot een minimum te beperken én de veiligheid te garanderen.
Van reactief naar proactief: de toekomst van onderhoud
Jeroen heeft een duidelijke visie op de toekomst van asset management. Waar onderhoud traditioneel vaak reactief is – ‘als het stuk is, fixen we het’ – wil hij naar een proactief model. Het draait om voorspelbaar onderhoud en het monitoren van installaties. “De uitdaging is onze vakkennis te combineren met data en monitoringsgegevens. Op die manier kunnen we beter voorspellen wanneer onderhoud nodig is en voorkomen we storingen.”
Dit vereist een verschuiving in denken, zowel bij Hollandia als bij opdrachtgevers. Een treffend voorbeeld: “In een contract wordt soms voorgeschreven dat we vier keer per jaar een smeerronde moeten doen. Maar waarom? Is twee keer niet voldoende? En is het niet beter om te smeren na een bepaald aantal brugbewegingen?” Hollandia Services zoekt constant het gesprek met haar klanten op om het onderhoudsconcept te optimaliseren. “Onze intrinsieke motivatie is optimalisatie in de afweging tussen prestaties, risico’s en kosten.” De drijfveer van Jeroen is dat hij de klant ontzorgt en het vertrouwen geeft dat de assets in goede handen zijn.
In heel Nederland
Met vestigingen nabij Rotterdam en in het Friese Sint Nicolaasga, bedient Hollandia Services klanten door heel Nederland. De vestiging in Friesland is een strategische keuze: “Je kunt al die bruggen en sluizen daar niet efficiënt vanuit het Rotterdamse aanvliegen.” De schaal van een nationaal opererend bedrijf kent zo toch de flexibiliteit en lokale kennis van een regionale speler.
Het portfolio is indrukwekkend. Jeroen en zijn collega’s onderhouden onder meer de bruggen in Dordrecht en de Hartel- en Maeslantkering, en ze hebben vanuit combinatie SHERPA, een 10-jarig contract met de provincie Zuid-Holland voor alle (beweegbare) bruggen en sluizen. Daarnaast hebben ze bijgedragen aan grote projecten, zoals het verstevigen van de Haringvlietbrug. Het werk is niet alleen technisch, maar ook maatschappelijk relevant. Met zijn team van gepassioneerde professionals is Jeroen van Driel klaar voor de toekomst van de Nederlandse infrastructuur. Hij is niet bang voor de uitdagingen die op hun pad komen, want ze zijn de experts in wat ze doen: het in topconditie houden van de levensaders van ons land.
