Van datastructuur tot toekomst: waarom onderwijs de sleutel is tot innovatie
In mijn dagelijkse werk draait alles om processen en datastructuren. Met de juiste tools kunnen we complexe systemen stroomlijnen en efficiënter maken. Deze tools veranderen voortdurend; wat vandaag vooruitstrevend is, kan morgen alweer verouderd zijn. Dit besef dringt zich op, elke keer als ik een nieuwe technologie implementeer of een proces optimaliseer.
Digitalisering en innovatie zijn geen eindpunten, het is een continu proces. Ze vereisen een flexibele denkwijze en de bereidheid om te leren en aan te passen. Hier komt kennisoverdracht om de hoek kijken. Als ik teams aanstuur, dan probeer ik dat ook te doen. Het geeft veel voldoening om opgedane kennis over te dragen. Daarna kan ik ook weer verder met het volgende item op het plan.
In het financiële domein zijn het vaak praktische vragen die veel tijd kosten. Door de structuur aan te passen krijg je veel meer mogelijkheden om de relevante data systematisch te verzamelen. Leveranciers kunnen data elektronisch delen, maar de unieke sleutel tussen ontvangen data en eigen data blijkt vaak te ontbreken. Dan wordt het ‘ingewikkeld’. Door een conversie te ontwikkelen kun je de details van de factuur (achteraf) toevoegen in het grootboek. Waardoor je op een later moment je gegevens eenvoudig uit het grootboek kan halen, voor analyse en verbetering. Als resultaat heb je vanaf dan snel antwoord op de gestelde vraag.
Hoeveel bedrijven gebruiken de optie Peppol om facturen te ontvangen c.q. te verzenden? Peppol is de internationale standaard voor uitwisselen van o.a. facturen. Het vermindert o.a. handmatige processen, de gegevens worden veilig en betrouwbaar uitgewisseld. Toch gebruiken weinig bedrijven deze optie.
Als professional zie ik dagelijks de kloof tussen technologische mogelijkheden en de vaardigheden van mensen om deze te benutten. Onbekend maakt onbemind. De hierboven te ontwikkelen conversie kan niet zelfstandig gebouwd worden. Het is essentieel dat onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden samenwerken om deze kloof te overbruggen. Door te investeren in onderwijs dat gericht is op digitale vaardigheden en innovatie, creëren we een arbeidsmarkt die klaar is voor de toekomst.
De toekomst van onze economie en samenleving hangt af van onze bereidheid om te leren en te innoveren. Laten we onderwijs niet zien als een kostenpost, maar als een investering in een veerkrachtige en innovatieve samenleving.
Gedachten uitwisselen over dit onderwerp? Mail naar marc.rijn@rijnenpartners.nl. Wie weet ontdekken we een praktische oplossing om meer informatie uit de beschikbare gegevens te halen.