Bedrijfsleven is net politiek (en andersom)
De afgelopen zijn we overspoeld door campagnes op radio en tv, flyerende politici, verkiezingsdebatten en peilingen, allemaal voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Na 29 oktober weten we waarvoor ‘Nederland’ gekozen heeft en gaan de partijen rond de tafel om tot een nieuw kabinet te komen, waarin – uiteraard – compromissen gesloten moeten worden. Er zijn immers verschillende ideeën en geen enkele partij zal zijn eigen voorstellen er voor 100% door kunnen krijgen.
Hoewel je het op het eerste gezicht misschien niet zou zeggen, zie ik wel de nodige overeenkomsten tussen politiek en bedrijfsleven.
Als ondernemer wil je graag jouw product of dienst aan de man brengen. Je gaat marketingcampagnes bedenken, advertenties plaatsen in bepaalde media en/of zorgen dat je via Google zichtbaar bent, bij voorkeur ook met een mooie beoordeling.
Dan komt je klant. Die heeft interesse in jouw product/dienst, maar die gaat niet in alle gevallen – zeker niet als het gaat om grotere bedragen en belangen – direct ‘ja’ zeggen tegen jouw aanbod. Er worden gesprekken gevoerd, standpunten uitgewisseld (wat kan ik bieden, wat heb jij nodig) en onderhandeld. Want er zijn verschillende belangen: jij wilt als verkoper geld verdienen, je klant zo min mogelijk betalen. Uiteindelijk komt er – gelukkig meestal – een overeenkomst tot stand. En dan begint de samenwerking, want dat is het feitelijk. Je staat als koper en verkoper niet meer tegenover elkaar, maar naast elkaar. Er is een gezamenlijk belang gekomen en daar willen jullie je beiden voor inzetten.
Laten we nu maar hopen dat de politici in Den Haag dit ook zo zien: nu nog tegenover elkaar, maar na de verkiezingen hopelijk snel aan de slag voor het gezamenlijke belang van Nederland.
Your Legal Business
mr. Erica Jansen
www.yourlegalbusiness.nl
info@yourlegalbusiness.nl
